The Effect of a Selective Counseling Program on Developing Academic Compatibility among Cihan University-Erbil Students
Abstract
The study aimed to identify the extent of the impact of the selective counseling program on the development of academic compatibility among a sample of students from the Department of General Education at Cihan University / Erbil. They were chosen in a deliberate manner, after applying the questionnaire to them and obtaining low scores in academic compatibility, and they were then divided into two groups, an experimental group of (15) and a control group of (15). To achieve the objectives of the study, the researcher used the academic adjustment scale (Al-Darini, 1985), and the results of the study revealed that there were statistically significant differences between the averages of the experimental group and the control group before and after applying the selective counseling program on the scholastic adjustment scale, and there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group. And the control group after applying the selective counseling program on the scholastic adjustment scale in favor of the experimental group.
Downloads
References
اسماعيل، هالة خير (2014): فعالية الارشاد الانتقائي في خفض الضغوط الاكاديمية لدى طالبات الجامعة، دراسات تربوية ونفسية (مجلة كلية التربية بالزقازيق) – مصر، (82)2.
اولسون، ويلارد (1962): تطور ونمو الأطفال، ترجمة، حافظ إبراهيم وآخرون، القاهرة، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، نيويورك.
دليلة، بو صفر (2010): الاستقلال النفسي عن الوالدين وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى الطالب الجامعي المقيم (18-21)، رسالة ماجستير، جامعة مولود معمري –ولاية تيزي وزو .
راشد، محمد يوسف أحمد (2011): التوافق الدراسي والشخصي والاجتماعي بعد توحيد المسارات في مملكة البحرين، بحث منشور، مجلة جامعة دمشق، المجلد 27.
الزاوي، ناجية (2013): علاقة أساليب المعاملة الوالدية بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة – دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة تقرت، رسالة ماجستير، الجزائر، جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
الزهراني، فيصل بن صالح بن حسن 2017: فعالية برنامج ارشادي انتقائي في تحسين التوافق النفسي وتقدير الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة الارشاد النفسي، ال عدد49.
الشربيني، أحمد زكريا وبلفقيه، نجيب محفوظ أبو بكر (1998): مقياس التوافق الدراسي لدى الطلبة بالمرحلة الثانوية بإمارة الفجيرة، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
شند، سميرة محمد (2008): فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي لتنمية المهارات الاجتماعية في تحسين تقدير الذات لدى عينة من طلبة كلية التربية، مجلة كلية التربية (القسم الادبي) - عين شمس، العدد (3)، المجلد (11).
العبيدي، عفراء إبراهيم خليل (2013): التفكير (السلبي – الإيجابي) وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى طلبة جامعة بغداد، بغداد، المجلة العربية لتطوير التفوق، المجلد الرابع، العدد السابع.
العزة، سعيد حسني وعبد الهادي، جودت عزت (1999): نظريات الإرشاد والعلاج النفسي، ط1، عمان، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع.
علي، محمد النوبي محمد (2010): مقياس التوافق النفسي الشخصي-الدراسي -الاجتماعي- لذوي الإعاقة السمعية والعاديين، ط1، عمان، دار للنشر والتوزيع .
الغيرة، نبيه (1994): المشكلات السلوكية عند الأطفال، ب، م المكتب الاسلامي. بيروت.
المليجي، عبد المنعم والمليجي، حلمي (1971): النمو النفسي، بيروت، دار النهضة العربية.
Copyright (c) 2023 Zhian J. Othman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).