A Study of the Reality of Psychological Flow among Students of the Department of Physical Education and Sports Sciences, Cihan University-Erbil

  • Zhian J. Othman Department of Physical Education and Sport Sciences, Cihan University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq https://orcid.org/0000-0002-2192-6836
Keywords: Psychological flow, Emotional intelligence, Cihan University students, Department of Physical Education and Sports Science‎, Positive Psychology

Abstract

Psychological flow is one of the best cases of emotional intelligence because it represents the maximum degree in enhancing emotions that serve performance and learning. It prevents the flow of feelings and thus decreases the level of his practical and academic performance. Given the importance of psychological flow in the sports field, the current study aimed to identify the degree of psychological flow among students of the Department of Physical Education and Sports Sciences / Cihan University - Erbil, and to reveal whether there are differences in the level of psychological flow among the sample members due to the variable (university stage). The study followed the descriptive approach in a comparative method, and the sample consisted of (50) male and female students from the Department of Physical Education and Sports Sciences / Cihan University - Erbil and for the four academic stages, they were chosen in a deliberate manner, and the psychological flow scale developed by (Jackson and Marsh) was applied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zhian J. Othman, Department of Physical Education and Sport Sciences, Cihan University-Erbil, Kurdistan Region, Iraq

Dr. Zhian Jamal Othman is a Lecturer at the Department of Physical Education and Sport Sciences,
College of Education Cihan/Erbil University. He got the B.Sc. degree in Physical Education and Sport
Sciences, the M.Sc. degree in Sport Psychology and the Ph.D. degree in in Sport Psychology/ Volleyball.
Her research interests are in Sport Psychology, Sport Sciences, Counseling Psychology.

References

اباضة، آمال عبد السميع (2012). تربية الاطفال ، ط1، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية .‏

معمرية، بشير (2012). علم النفس الإيجابي اتجاه جديد لدراسة القُوى والفضائل الإنسانية، جامعة ‏الحاج لخضر، باتنة.‏

أبو حلاوة، مُحَمَّد السعيد عبد الجواد (2006). علم النفس الإيجابي – الوقاية الإيجابية والعلاج ‏النفسي الإيجابي، قسم علم النفس، كليّة التربيّة بدمنهور، جامعة الإسكندرية.‏

الرويلي،‎ ‎النشمي‎ ‎بشير، (2019)‏‎. اليقظة‎ ‎العقلية‎ ‎والمرونة‎ ‎والتدفق‎ ‎النفسي‎ ‎لدى‎ ‎المرشدين‎ ‎الطلابيين‎ ‎في‎ ‎محافظة طريف‎ ‎بالمملكة‎ ‎العربية‎ ‎السعودية‎ ‎دراسة مقارنة‎ ‎بين‎ ‎المرشدين‎ ‎الجدد‎ ‎والقدامى‎. ‎مجلة‎ ‎العلوم‎ ‎التربوية‎ -‎والنفسية‎. ‎‏ ‏

صالح،‎ ‎علي‎ ‎عبد‎ ‎الرحيم،‎ ‎العبودي،‎ ‎طارق‎ ‎محمد‎ ‎بدر‎ :(2018) ‎علم‎ ‎النفس‎ ‎الإيجابي‎. ‎عمان،‎ ‎دار‎ ‎المنهجية‎ ‎للنشر والتوزيع‎.‎

يوسف، مجدي حسن (2012). فينولوجيا التدفق النفسي لدى لاعبي المستوى العالي في بعض ‏الألعاب والرياضات، جامعة الإسكندرية، مصر.‏

حسين، محمد عبد الهادي (2007). الذكاء العاطفي وديناميات قوة التعلم الاجتماعي: دار الكتب ‏الجامعي، العين.

فليح، ظاهر فليح (2018). تأثير اسلوبين ارشاديين (العلاج بالمعنى، العلاج بالواقع) في تنمية ‏التدفق النفسي لدى طالبات الجامعة، جامعة ديالى، كلية التربية الأساس.‏

.Csikszentmihalyi, Mihaly.(1990). Flow: The ‎psychology ‎of optimal experience. New York: Harper ‎& Row

‎Jackson & Marsh , S,H. (1996). Development and validation ‎‎of a scale to measure optimal experience, The flow ‎scale, ‎journal of sport and exercise psychology, ‎18, 17-18

.‎Kassin, S. (2003): Psychology, Prentice Hall, Inc., ‎New Jersey

‎Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2002): ‎Positive ‎psychology, An introduction, American. ‎

Published
2022-07-01
How to Cite
Othman, Z. (2022). A Study of the Reality of Psychological Flow among Students of the Department of Physical Education and Sports Sciences, Cihan University-Erbil. Cihan University-Erbil Journal of Humanities and Social Sciences, 6(2), 1-6. https://doi.org/10.24086/cuejhss.v6n2y2022.pp1-6
Section
Articles