The Role of Palestinian Universities' in Reducing the Social Anxiety Associated with the Early Stages of COVID 19 Pandemic

  • Sam A. Al-Foqaha Department of Communication and Digital Marketing, Faculty of Economics and Social Sciences, An-Najah National University, Nablus, Palestine https://orcid.org/0000-0001-7001-6241
Keywords: Palestinian universities, social anxiety, COVID 19, distance learning

Abstract

This study analyses the role of universities in alleviating the social anxiety associated with the COVID-19 pandemic. The study discusses three main aspects of the role of universities, namely providing verified and credible information about the virus and ways to prevent it, providing direct and supportive medical services to citizens, in addition to continuing education through online learning. The study adopted the analytical methodology of literature review and  results of previous empirical research, in addition to analyzing the experience of Palestinian universities during the pandemic. The study concluded that universities had a direct impact in alleviating the social anxiety associated with the spread of the Corona virus in Palestinian society by  providing verified and credible information to citizens that reduced the confusion, providing extensive information about ways to prevent the virus, and providing direct and indirect services to citizens. Finally, the study showed how the universities' continuation of providing educational services through electronic media contributed to alleviating social anxiety. The study came up with a set of recommendations that enhance the leadership role of universities in crises.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sam A. Al-Foqaha, Department of Communication and Digital Marketing, Faculty of Economics and Social Sciences, An-Najah National University, Nablus, Palestine

Sam Al-Fuqaha holds a Ph.D. in Marketing from Amman Arab University for Postgraduate Studies, Jordan. He is an Associate Professor in the Communication and Digital Marketing Department at the Faculty of Economics and Social Sciences. He held the position of head of the department for six years, and director of public relations at the university for three years. His research interests digital marketing and communication.

References

أبو جامع، بلقيس محمد سلمان. (2021). تقييم تجربة التعلم الإلكتروني في الجامعات الفلسطينية في أثناء جائحة كورونا من وجهة نظر هيئة تدريسها, مجلة البحوث والدراسات العربية، 75، 107-170.

الجامعة العربية الأمريكية. (2020). تم استرجاعه على الرابط www.aaup.edu/ar/News

جامعة القدس. (2020). تم استرجاعه على الرابط www.alquds.edu/ar/staff-news-ar

جامعة النجاح الوطنية. (2020). تم استرجاعه على الرابط www.najah.edu/ar/covid-19

جامعة بيرزيت. (2020). تم استرجاعه على الرابط www.birzeit.edu/ar/news

الشنار، سمر إسماعيل والسائح، سراب محمد ناصر الدين. (2022). أضواء على إدارة التعلم الإلكتروني لدى مؤسسات التعليم العالي الفلسطينية ضمن جانحة كوفيدو 19: دراسة نوعية, مجلة جامعة ابن رشد في هولندا، 47، 203-227.

المبيضن، هبة، (2020). وضع التعليم الإلكتروني في الجامعات الفلسطينية، دراسة حالة لجامعة فلسطين التقنية خضوري طولكرم. مجلة أبحاث جامعة فلسطين التقنية، 8(3)، 154-178.

مسارات. (2021). ورقة حقائق: التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا وتأثيره على سبل عيش الفلسطينيين، ضمن برنامج "المشاركة الرقمية بقيادة الشباب"، مركز مسارات بالشراكة مع مؤسسة أكشن إيد- فلسطين.

Published
2023-07-10
How to Cite
Al-Foqaha, S. (2023). The Role of Palestinian Universities’ in Reducing the Social Anxiety Associated with the Early Stages of COVID 19 Pandemic. Cihan University-Erbil Journal of Humanities and Social Sciences, 7(2), 1-10. https://doi.org/10.24086/cuejhss.v7n2y2023.pp1-10
Section
Articles