The Role of Environmental Media Studies to Develop Individual and Behavioral Awareness
A Sociology Perspective of Media
Abstract
Environmental Media Studies are considered one of the main pillars of environmental protection and raising awareness of society as they introduce environmental concepts and values. In addition, they raise awareness among individuals, government officials, and relevant authorities in order to protect and improve the environment. In the contemporary era, media tools play a critical role in tackling environmental issues and directing individual behavior to conserve the environment. In this case, media helps increase environmental awareness and enlightenment, and protect the environment. In this study, from a media sociology perspective, tasks and duties related to environmental media studies have been scientifically discussed. In conclusion, it was found that environmental media studies are recent areas of research study whether in terms of concept or in terms of topic for research. By raising environmental issues and the degradation of natural ecosystems, the need for these studies to heighten awareness among people and authorities has become more apparent. In Kurdistan, although the media has paid attention to the environment, Kurdistan’s environment and environmental awareness have not reached the satisfied standards due to the lack of academic expertise in the field of environmental media, the absence of other social media channels to educate society regarding the environment and many other issues. Environmental news in Kurdistan media has been limited to reporting the weather condition and the media has ignored spreading information on the dangers of environmental degradation and environmental abuse by individuals.
Downloads
References
بابان، هێمن (9/4/2019) ، دهستهی پاراستن و چاككردنی ژینگه: "رهوشی ژینگهی ههرێم مهترسیداره"، ئەنادۆڵ: لەم بەستەرە بەردەستە (دهستهی پاراستن و چاككردنی ژینگه: "رهوشی ژینگهی ههرێم مهترسیداره" (aa.com.tr).
بهرزنجی، هیوا (14/11/2013)، كۆمپانیاكانی نهوت ژینگهی كوردستان تێكدهدهن، (www.niqash.org).
جاف، ئهمیره عهبدوڵلا (12/4/2017)، ڕاگهیاندن و ژینگه دهروازهیهك بۆ ناساندنی ڕۆڵی ڕاگهیاندن له پاراستنی ژینگهدا".(www.penus.krd).
جهلال، سامان (2019)، ریكلام له ڕاگهیاندنی كوردیدا، چاپخانهی ڕۆژههڵات، ههولێر.
ربیع، عادل مستعان (2014)، هۆشیاری ژینگەیی، وەرگێڕانی ئەحمەد علی ئەحمەد، دەزگای رۆشنبیری جەمال عیرفان، سلێمانى.
شێخه، دیاری (2019)، چارهسهركردنی زبڵ و خاشاك له ههرێمی كوردستان. (www.kurdistan24.net).
قەرەداغی، سەروەر (2015)، ژینگەو رێکخراو ژینگەیەکان لەباشووری کوردستان (1991-2015)، ڕێکخراوی سروشت و کوردستان. کوردستان، چاپخانەی چوارچرا.
کەى تى ڤى (28/1/2023) كۆنگرهی رۆژنامهوانی وتهبێژی هاتوچۆی ههرێمی كوردستان (KTV): لەم بەستەرە بەردەستە (كۆنگرهی رۆژنامهوانی وتهبێژی هاتوچۆی ههرێمی كوردستان (YouTube).
محمد، هەوراز (2008)، پیسبوونی بینین و کاریگەری لەسەر رەفتاری کۆمەڵایەتی، چاپخانەى حەمدی، سلێمانى.
هواس، عمار نجم الدین. (2015)، پەیوەندی ڕاگهیاندن بە توندوتیژییهوه لە هەڵبژاردنەکانی هەرێمی کوردستان، نامەیەکی ماستەره بڵاونەکراوەتهوه، زانکۆی سەڵاحەددین-ههولێر، هەولێر.
ناس کورد (11.5.2022) ئامارى ’’مەترسیدار’’..هەرێم نزیکەى 70%ى ئاوى نوێبوەوەى لەدەستداوە (NEWSNAS)، لەم بەستەرە بڵاوکراوەتەوە (ئامارى ’’مەترسیدار’’..هەرێم نزیکەى 70%ى ئاوى نوێبوەوەى لەدەستداوە (nasnews.com)
ابراهیم، اسماعيل، (2001)، الصحفي المتخصص، دار الفجر للنشر والتوزیع، القاهرة.
أحمد، غریب سید. (1995)، علم الاجتماع و الاتصال و الاعلام. مكتبة الانجلو المصریة، القاهرة.
الاخضر، شتوى، (2006)، برامج التربیة البیئیە فی تلفزیون الجزائر، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة العلوم الانسانیة والاجتماعیة، جامعة بن یوسف بن خدة، الجزائر.
اعوانی، ماجد راغب. (1993). القانون الحمایە البیئیة. مصر: جامعة امارات العربیة.
بادیس، مجانی (2017)، دور الاعلام فی نشر الوعی البیئی، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، مجلة العلوم الانسانیة و الاجتماعیة، العدد (1)،الجزائر.
بدوی، أحمد زکی (1994)، معجم مصطلحات الاعلام، ط3 ، دار الکتاب اللبنانی، بيروت.
الجبوري، سناء محمد (2011)،الاعلام البیئی، دار اسامة للنشر والتوزیع، عمان.
خاطر، محمد إبراهيم (2016)، الإعلام والتوعية البيئية، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
سالم، نصیرة (2016)، التنمیة المحلیة و اشكالیة البیئة، اطروحة دكتوراه غیر منشورة، كلیة العلوم الانسانیة و الاجتماعیة، جامعة محمد خیضرة، الجزائر.
صالح، جمال الدین السید علی (2003)، اعلام البیئی بین النظریة والتطبیق، مرکز الاسکندریة للکتاب، الاسکندریة.
عبدالحلیم، عمار (2013)، المعالجة الاعلامیة لقضایا البیئیة فی الصحیفة الجزائیریة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة العلوم السیاسیة و الاعلام، جامعة الجزائر.
عبدالحلیم، فتح الباب، و حفظ الله، ابراهیم. (1985)، وسائل التعلیم و الاعلام، الدار الولیة للنشر و التوزیع، مصر.
فتیحة، كیحل. (2012)، الاعلام الجدید و نشر الوعی البیئی، رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة العلوم الانسانیة و الاجتماعیة، جامعة الحاج لخضر- باتنة، الجزائر.
محسن، ماهیناز (2008)، الاعلام والبیئة، كلية الأداب، جامعة القاهرة.
مذكور، صلاح (1999)، التربیة من أجل التراث العالمی. بحث قدمت إلی المؤتمر العالمی للعلوم، الیونسكو، الاردن.
مصطفی، هویدا (2010)، اسهام الاعلام فی تنمیة الوعی البیئی بالتطبیق على قضیة التغیرات المناخیة، مجلة الاذاعات العربیة، العدد (1).
هماش، لمین، و آخرون( 2017)، دور الاعلام فی تحقیق التنمیة البیئیة المستدامة فی الوطن العربی، بحث قدمت إلی المؤتمر العلمی (القانون و الاعلام)، جامعة طنطا، القاهرة.
Copyright (c) 2023 Hemin A. Jalal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).