The Religious and Historical Symbol in the Poetry of Buland Ai- Haidari
Abstract
If literature is a kind of sophistical expression of the human feelings, emotions that run through the mind of the writer, expression thoughts, and human experience, for poetry is a branch of literature. It contains vision, ideas that poet presents in an artistic symbolic form, adopting a structur and style in his mind from those intellectual trends in a literary form. Our research uses the historical symbols as a scope to examine the history, religious in the poem of Buland, the way it is used, how the historical became a solid symbolic for him, identified with the historical, turning the poem into vision, aprophecy, dream, and connecting into unreality immanence. The research talked about the relationship of symbol and history, about the use of the symbol by the poet Buland, and his fame in this field, about the religious and historical characters, wheather they have positive or negative personalties, taking the symbol technique as an artistic framework, using it in a way it suits his personal experience, adds objectivity to his creative product, how he deals with that type of symbol, that religious and historical characters and that artistic and symbolic employment. This is what we will address in this study to explore the depth Bulands experience and reveal the sources of the poetic image in his poetic product, taking the descriptive and analytical approach as a line and curriculm that we follow. He has to interpret analyse poetic passages.
Downloads
References
أدونيس، (2005) زمن الشعر، دار الساقي، بيروت، لبنان.
إسماعيل، الدكتور عزالدين (د. ت) الشعر العربي المعاصر، قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية، دار الثقافة، بيروت، لبنان.
ثامر، فاضل (1992) الصوت والآخر – جوهر الحواري للخطاب الأدبي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، العراق.
جوده، شعراوي، جوده محمد، محمد حسني (2006) البداية والنهاية للحافظ عماد الدين أبي الفداء اسماعيل بن كثير، المجلد:2، دار ابن هيثم، القاهرة، مصر.
حمودي، عباس ثابت (2010) الشعر العراقي الحديث (1945- 1980) في معايير النقد الأكاديمي العربي، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، العراق.
الحيدري، بلند (1980) إشارات على الطريق ونقاط الضوء، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، ط1، بيروت، لبنان
الحيدري، بلند (1992) الأعمال الكاملة للشاعر بلند الحيدري، دار سعاد الصباح، الصفاة، القاهرة، الكويت، مصر.
الحيدري، بلند (1980)، ديوان بلند الحيدري، دار العودة، ط2، بيروت، لبنان.
زايد، الدكتور علي عشري (2002) عن بناء القصيدة العربية الحديثة، مكتبة ابن سيناء للطباعة والنشر والتوزيع، ط4، القاهرة، مصر.
زايد، الدكتور علي عشري (1997)، استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
سقال، د. ديزيره (1993) من الصور إلى الفضاء الشعري، العلائق، الذاكرة، المعجم والدليل، قراءة بنيوية، دار الفكر اللبناني، بيروت، لبنان.
علي، إبراهيم جابر (2009) المستويات الأسلوبية في شعر بلند الحيدري، دار العلم والايمان للنشر والتوزيع، دسوق، مصر.
عوض، محمد إبراهيم (2009) الصورة والإيقاع في شعر بلند الحيدري، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، دسوق، مصر.
مجموعة من كهنة وخدام الكنيسة (2006) الموسوعة الكنسية لتفسير العهد القديم، شرح لكل آية، ج1، سفر التكوين، إعداد وتفسير: كنيسة مار مرقص القبطية الأرثودكسية بمصر الجديدة، مطبعة دير مارمينا العجائبي بمريوط.
نصر، الدكتور عاطف جودة (1983) الرمز الشعري عند الصوفية، دار الأندلس، ط3، بيروت، لبنان.
الموسوي، سلام مهدي رضيوي (2011)، تجليات الحداثة في شعر بلند الحيدري (أطروحة دكتوراه)، جامعة البصرة، كلية التربية، قسم اللغة العربية، العراق.
خضير، رافد جابر (2022)، فاعلية الرمز في شعر بلند الحيدري، دراسة وصفية تحليلية، مجلة كلية الفقه، جامعة الكوفة، العدد (40 – 41)، السنة الثالثة عشرة – شهر رمضان 1443هـ/ نيسان، العراق.
Copyright (c) 2024 Sarwar H. Mohammad, Latif M. Hassan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).