The Role of Kurdish Satellite Channels in Shaping Political Awareness among University Youth
A Field Study of University Youth in Sulaimaniyah
Abstract
This study aims to identify the role of Kurdish satellite channels in the formation of political awareness among university youth, and to know the political issues that contribute to the formation of political awareness and the development of its capabilities by political programs broadcast by Kurdish satellite channels. The researcher used a questionnaire tool in a random sample, consisting of (150) university youth, an average of (75) students for each of the universities (Sulaimaniyah - Human Development). The majority of the sample's youth follow political issues in the Kurdish satellite channels (96.7%), while the percentage of those who do not follow the channels at all (3.3%). The results show impact of emotional and behavioral resulting from exposure to political topics, but these effects vary among themselves, where the results of the scale effects indicate the presence of cognitive effects are high among young people compared to the emotional and behavioral effects.
Key words: Kurdish satellite channels, The formation of political awareness, University youth
Downloads
References
أبو عرجة، تيسير. (2013). وسائل الإعلام أدوات تعبير وتغيير،دار أسامة للنشر والتوزيع: الأردن.
بكار، عبدالكريم. (2001). تجديد الوعي،دمشق، دارالقلم: دمشق.
حجاب، محمد منير. (2010). نظريات الاتصال، دار الفجر للنشر والتوزيع: القاهرة.
صالح، مصلح. (1999). قاموس مصطلحات العلوم الاجتماعية، دار عالم الكتب: السعودية.
عبدالله، مي.(2005). الاتصال والديمقراطية، دار النهضة العربية: بيروت.
مراد، كامل خورشيد. (2014). الإتصال الجماهيري والإعلام، دار المسيرة: عمان، 2014.
المزاهرة، منال هلال. (2011).، نظريات الاتصال، دار المسيرة: عمان.
مكاوي، حسن. (2009). نظريات الإعلام، الدار العربية للنشر والتوزيع: القاهرة.
مكاوي، حسن عماد. (1994). أخلاقيات العمل الإعلامي،الدر المصرية اللبنانية.
يوسف، حنان. (2006). الاعلام والسياسة مقاربة ارتباطية، اطلس للنشر والانتاج الاعلامي: القاهرة.
حسن، هيمن مجيد. (2011). "البرنامج السياسية في الفضائيات الكوردية ودورها في تشكيل الوعي السياسي للجمهور، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة السليمانية، كلية العلوم الإنسانية، قسم الأعلام .
محمد، وريا روستم. (2015). "العلاقة بين التعرض للبرامج الحوارية السياسية في القنوات الفضائية الكوردية والوعي السياسي لدى طلاب الجامعة في إقليم كوردستان العراق" رسالة ماجستير غير منشورة،كلية الإعلام، قسم الإذاعة والتليفزيون، القاهرة.
مكارم، عبد الحكيم عبد الله عمر. (2009). "دور وسائل الإعلام في تكوين الوعي السياسي لدى الشباب الجامعي"، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد البحوث والدراسات العربية، قسم الدراسات الإعلامية، القاهرة.
حسين، دحام علي. (2015 ). "دور البرامج الحوارية التلفزيونية في تشكيل الوعي السياسي لدى طلبة جامعة ديالى" بحث منشور من مجلة الباحث الاعلام – جامعة بغداد، العدد 27.
حماد، أحمد إبراهيم. (2013). "دور الفضائيات الفسطينية في تشكيل الوعي السياسي لدى طلبة الجامعات الفسطينية" ،جامعة الأقصى، غزة، بحث منشور من الموقع الالكترونى http://www.amdc.info/ar/
العزعزي، وديع. (2003). "دور وسائل الإعلام في تشكيل الوعي السياسي للشباب اليمني" بحث منشور من الموقع الالكترونى www.yemen-.info/sectors/detail.php?ID=32358
التقرير السنوي العام، قضايا الشباب العربي، جامعة الدول العربية، 2005.
Copyright (c) 2019 Karwan M. Hasan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).