The Role of Mass Media in Development Political Awareness
An Analytical Descriptive Study
Abstract
This study underscores the pivotal role of media in steering public focus and opinion toward salient political issues and occurrences, which significantly influence their daily lives. This study aims to explore the impact of mass media on enhancing the political consciousness and participatory engagement of the public. Additionally, it investigates the various methodologies and platforms employed in the dissemination of political content, aiming to clarify their effectiveness in shaping public perception and understanding. A further objective encompasses a comprehensive examination of the responsibilities and contributions of mass media in fostering an environment conducive to increased awareness and active political involvement among citizens. Identifying the methodologies and key indicators for measuring the increase of political awareness within the populace also constitutes a central aim of this inquiry.
This study, employing a descriptive analytical approach, reveals that mass media—encompassing new media, social media, television, newspapers, and radio—significantly influences the political awareness of individuals within society, manifesting in diverse extents of development. It has been observed that the populace has gained an understanding of the political process and recognized the significance of their involvement in electoral and political decision-making. Furthermore, mass media has played a pivotal role in fostering political engagement among community members, in addition to overseeing governmental and institutional actions to uphold transparency, fairness, and equality. The media's exposure of corrupt practices or the improper use of administrative authority facilitates legal scrutiny and the implementation of policies advocating for equality within society, thereby leading to the achievement of widespread justice under the law.
Key words: Role, Mass Media, Development, Awareness, Political Awareness
Downloads
References
ابو يعقوب، شدان يعقوب خليل (٢٠١٥) أثر مواقع التواصل الاجتماعي على الوعي السياسي بالقضية الفلسطينية لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية، نابلس: جامعة النجاح الوطنية (رسالة ماجستير في التخطيط والتنمية السياسية- غیر منشورة).
احمد، فوئاد على (٢٠١١) دور وسائل الإعلام في تفعيل المشاركة السياسية في اقليم كوردستان العراق (أطروحة دكتورا غیر منشورة) السلمانية: جامعة السليمانية.
احمد، ناصر زين العابدين و، ابو القاسم، وليلى عيسى (٢٠١٧) مفهوم و أهمية الوعي السياسي تجاه الدولة و المجتمع، جامعة تکریت: مجلة تكريت للعلوم السياسية
إسماعيل، إيلاف رائد (٢٠٢٢) دور الاعلام الجديد في تنمية الوعي السياسي لدى الشباب الجامعي- مواقع التواصل الاجتماعي انموذجا، العراق: مجلة كلية التراث الجامعة، (١/٣٣) ١٤٢-١٥٩.
جسام، ريم حسن (٢٠١٧) دور الإعلام في تعزيز الوعي السياسي لدى المرأة الأردنية من وجهة نظر الناشطات في قضايا المرأة، (رسالة ماجستیر غیر منشورة) الأردن: جامعة الشرق الأوسط.
جەبار، شێرکۆ (٢٠٢٠) میدیاى سیاسى دۆخ وئەزمونکردنى لە هەرێمى کوردستاندا، سلێمانى: چاپخانەى کارۆ.
حسن، کاروان محمد. (١٠/١٢/٢٠١٩) دور القنوات الفضائية الكوردیة فی تشكيل الوعي السياسي لدى الشباب الجامعي، دراسة ميدانية لعينة من الشباب الجامعات فی مرکز مدینة السليمانية. مجلة جامعة جيهان- اربيل للعلوم الانسانية والاجتماعية, 3(2) , 71-84. doi:https://doi.org/10.24086/cuejhss.v3n2y2019.pp71-84
الخریف، فهد عبد الرحمان (بدون سنة طبع) علم الاجتماع السیاسى، السعودیة: جامعة الملک فیصل.
خیرة، بن عیسى. (٢٠١٨) متابعة البرامج السياسية في القنوات الخاصة ودورها في تنمية الوعي السياسي عند الطالب الجامعی قناة الشروق أنموذا (رسالة ماجستیر غیر منشورة) الجزائر: جامعة عبدالحمید بن بادیس مستغانم.
دانیال، هانى (٢٠٠٩) المواطنة والإعلام التنموي للأمام در، القاهرة: مطبعة سبوبرس-الهیئـة القبطیة الإنکلیزیة للخدمات الاجتماعیة.
رحیم، ئارى أنور (٢٠٢٣) ڕۆڵى زانکۆ لە گەشەپێدانى هۆشیارى سیاسیدا-توێژینەوەیەکى مەیدانیە لەناو زانکۆکانى شارى سلێمانى، سلێمانى: زانکۆى سلێمانى (نامەیەکى ماستەرى بڵاونەکراوەیە).
رسول، هیرش (٢٠١٥) الوظيفة الرقابية للصحافة، بيروت: مكتبة زین الحقوقية والأدبية ش.م.م.
ریشاوى، یحیى عمر (٢٠١١) الصحافة وصناعة الوعي- دراسة تطبیقیة على واقع الصحافة في اقلیم کورستان العراق، اربیل: من مطبوعات الاکادیمیة الکوردیة.
زاید، حیدر فالح (٨، ٢٠٠٨). دور البرامج الحوارية في القنوات الفضائية العراقية وأثرها في تنمية الوعي السياسي للمواطن " قناة الشرقية نیوز انموذجا برنامج بالحرف الواحد". مجلة الدراسات الإعلامیة (4)، pp. 219-245. Retrieved 11 12، 2023، from https://democraticac.de/?p=55855
الزيباري، طاهر حسو (٢٠٠٨) دراسات في المجتمع الكوردي المعاصر، أربيل: مطبعة حجي هاشم.
الزيباري، طاهر حسو میر (٢٠٠٦) دور المرأة الکردیة في المشاركة السیاسیة، اربیل: من منشورات ئاراس.
سادق، فوئاد تاهیر (٢٠٠٨) هۆشیارى کۆمەڵایەتى. سلێمانى: مەڵبەندى کوردۆلۆجى.
السروجي، طلعت مصطفى و، عويس، منى محمود و، عليق، أحمد محمد و، حسن، فؤاد حسبن (٢٠٠١) التنمية الاجتماعية المثال والواقع، مصر: مركز نشر وتوزيع الكتاب الجامعي بجامعة حلوان.
شرقي، إسماعيل و، حمراني، آمنة (٢٠٢١) دور الاعلام الجديد في تشكيل الوعي السياسي في الوطن العربي – دراسة وصفية، الجزائر: جامعة باتنة1، مجلة المقدمة للدراسات الإنسانية والاجتماعية، (٦/١) ١٢١-١٣٤.
شریف، رۆزە عەبدولڵا (٢٠٠٨) ڕەهەندە کۆمەڵایەتییەکانى ناسەقامگیرى سیاسى لە هەرێمى کوردستان، هەولێر: بڵاوکراوەکانى ئاراس.
شوانى، ئارام ئەمین (٢٠١١) حزبى سیاسى، هەولێر: چاپخانەى شەهاب.
شوانى، ئەرشەد خەلیل (٢٠١٤) ڕاگەیاندن وهۆشیارى سیاسى، هەولێر: چاپخانەى موکریان.
شوانى، هێمن ئەمین (٢٠٢١) ڕاگەیاندن وئاسایشى کۆمەڵایەتى، هەولێر: ناوەندى هەولێرى مەکتەبى ڕاگەیاندنى یەکێتى نیشتیمانى کوردستان.
الطیب، عبد النبي عبداللە (٢٠١٤) الإعلام والتنمية مشكلات وقضايا، مصر: الدار العالمية للنشر والتوزيع.
عبد الرزاق، رأفت مهند (٢٠١٣) دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي السياسي- دراسة ميدانية لحالة الحراك الشعبي في العراق على عينة من طلبة جامعات كل من الموصل والانبار وتكريت (رسالة ماجستیر غیر منشورة) الأردن: جامعة البترا الأردنية.
عبدالطیف، رشاد أحمد (٢٠٠٢) أسالیب التخطیط للتنمیة، اسکندریة: المکتبة الجامعیة.
عجوة، على (٢٠٠٨) الإعلام وقضايا التنمية، ط٢، مصر: عالم الكتب.
عیاد، حشمت توفيق عزيز (٢٠١٦) الإعلام وقضايا التنمية، عمان: دار غیداء للنشر والتوزیع.
عەبدول، جەمال. (٢٠٠٤). فەرهەنگى ڕاگەیاندن ئینگلیزى-عەرەبى-کوردى. سلێمانى: دەزگاى چاپ وپەخشى سەردەم.
غيث، محمد عاطف (٢٠٠٨) قاموس علم الاجتماع، مصر: دار المعرفة الجامعة.
قادر، ئاشنا عبداللە (٢٠٢١) ڕۆڵی بەرنامەکانی گفتوگۆی تەلەڤزیۆنی لە سازاندنی بڕیاری سیاسیدا- توێژینەوەیەکى مەیدانیە بۆ نموونەیەک لە بژاردەى سیاسى لە هەرێمى کوردستان (نامەیەکى ماستەرى بڵاونەکراوەیە) سلێمانى: زانکۆى سلێمانى.
القطان، امام شكري ابراهيم الحمد (٢٠٠٩)، الاعلام العربي والوعي السياسي للمراهقين، (دراسة عن دور الفضائيات العربية في تنمية الوعي السياسي الطلاب)، مصر: جامعة بنها كلية التربية النوعية قسم الاعلام، مركز الاسكندرية للكتاب.
لازار، جودیت (١٩٩٧) سوسيولوجيا الاتصال الجماهيري (ترجمة: على وطفة و، هيثم سطایحی) دمشق: دار الينابيع للطباعة والنشر والتوزيع.
محمد، دانا فاضل (٢٠٢٠) ڕۆڵى پێگەکانى پەیوەندى کۆمەڵایەتى لە پێکهێنانى هۆشیارى سیاسیدا. توێژینەوەیەکى مەیدانیە لە ناو خوێندکارانى زانکۆى سلێمانى. هەولێر: زانکۆى صلاح الدین-هەولێر (تێزى دکتۆراى بڵاو نەکراوەیە) المشاقبة، بسام عبد الرحمان (٢٠١٥) نظريات الاتصال، الأردن: دار أسامة للنشر.
Copyright (c) 2024 Hemin A. Jalal, Hunar M. Hussein
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).