Language and Relationship with Society
Abstract
Language is not just a collection of phrases and words, ultimately playing a fundamental role in shaping the personality of an individual in society based on the mechanism, life experience and history of his nation. Society has many positive and negative effects on language, but the negative effects are more than the positive ones. In Kurdistan, there is lack of accurate information and reliable data continued differences and understanding in all its forms in Kurdish society and the global progress in the field of participation of languages and dialects in all spheres of life (political, social, economic, etc.). The aim of this research is to find a solution to bring the dialects of Kurdish closer together and unite its terms by knowing the degree of influence of society on language, because the experiments of other nations have shown that the existence of these different dialects is the existence of a linguistic chain. Therefore, we must take advantage of this chain and develop our official language. The unification of terms and their use as one among all individuals of different dialects brings the individuals of society closer together. The results show a pathway to establish and correct another way by focusing on using the language to be strong in society. This is achieved via identifying problems and causes, and reminding them of various detailed data and information by writers, sources, books and media, with an explanation of the significance of developing a society with a unified and well-known language.
Downloads
References
Akhmanova (2011). Dictionary of Linguistic Terms - M. Ed. 2nd, Nauka: Moscow.
Edwards, J. (2009). Language and identity: An introduction. Cambridge University Press: New York.
Fadil, Thami (2021), Researcher in Political Science Pennsylvania; the United States, The effect of social media on the language, Assahifa.com, 02-04-2022: https://www.assahifa.com/english/opinions/the-effect-of-social-media-on-the-language/
Fernandez, L. (2001). Patterns of linguistic discrimination in discussion forums. Mercator Media Forum. University of Wales Press: Cardiff.
Fisk, J., & Hartley, J. (2003). Reading television (2nd ed.). Routledge: London.
Fishman, J. (1989). Language and ethnicity in minority sociolinguistic perspective. Multilingual Matters Ltd: Clevedon.
Joseph, J. E. (2004). Language and identity: National, ethnic, religious. Palgrave Macmillan: New York.
Hassanpour, A., Skutnabb-Kangas, T., & Chyet, M. (1996). The non-education of Kurds: A Kurdish perspective. International Review of Education.
Morley, D. (1992). Television, audiences, and cultural studies. Routledge: London.
Olson, R. (2009). Blood, beliefs and ballots: The management of Kurdish nationalism in Turkey, 2007–2009. Costa Mesa, California: Mazda.
Reformatorsky a. (2008) Introduction to linguistics. the scientists of linguistic school. Russia.
Skutnabb-Kangas, T., & Fernandes, D. (2008). Kurds in Turkey and in (Iraqi) Kurdistan: A comparison of Kurdish educational language policy in two situations of occupation. Genocide Studies and Prevention. University of Toronto Press: Canada.
Vereshchagin EM (2010), The Russian Language in the Modern World - 3rd ed. Central Asia Notebooks: Russia
أنيس، إبراهيم، (1970) . اللغة بين القومية والعالمية، دار المعارف المصرية للطباعة: مصر.
البصير، نورالدين ،(2015). تجاذبات اللغة والهوية بين الأصالة والاغتراب، جامعة حسيبة بن بوعلي: الجزائر.
الجرجاني، أبو الحسن، (2003). كتاب التعريفات، الطبعة الثانية، دار الكتاب العربي - بيروت.
الشريف، سامي - ندا، أيمن، منصور. (2004). اللغة الإعلامية (المفاهيم- الأسس - التطبيقات). جامعة القاهرة للتعليم المفتوح: القاهرة.
المصمودي، مصطفى. (1985). النظام الإعلامي الجديد، مطابع الرسالة: الكويت.
بوترعة، عبد الحميد، (2014) “واقع الصحافة الجزائرية المكتوبة في ظل التعددية اللغوية “الخبر اليومي” و “الشروق اليومي” و “الجديد اليومي” نموذجا“، ع8، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية: الجزائر.
بلكا، الياس، حراز،م حمد . (2014). اشكالية الهوية والتعدد اللغوي في المغرب العربي -المغرب نموذجا الامارات: مركز الامارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية، ط1، مركز الامارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية. الامارات .
توظيف اللغة في الخطاب الإعلامي – بقلم الصحفي عباس العطار https://kenanaonline.com/users/Arabmedia/posts/134957
حسين، عبد الرزاق . (2010) .مهارات الاتصال اللغوي.ط1.مطبعة الملك فهد: السعودية.
سلمان، عدنان محمد (2010). الفارابي وآراؤه اللغوية في كتاب الحروف. دراسة لغوية. كلية الاداب – جامعة بغداد: العراق.
دي سوسير، فرديناند (1984) .محاضرات في الألسنية العامة، ترجمة يوسف غازي، الطبعة الاولى. المؤسسة الجزائرية للطباعة: الجزائر.
سميسم، حميدة. (2000). الحرب النفسية (مدخل) ، دار الكتب للطباعة : بغداد.
شرف ،عبد الحسين (1991) اللغة الإعلامية، دار الجيل: بيروت.
شطناوي، عبد الكريم محمد (1992).تطور لغة الطفل، ط1. دار صفاء للنشر والتوزيع: عمان.
صفوت، علي صالح (2014) محاضرات في علم اللغة العام، محاضرات مقدمة لطلبة الفرقة الاولى في علم اللغة، جامعة القاهرة : مصر.
فرح، الروسان، أهمية اللعة في حياتنا، موقع سطور، تاريخ الزيارة: 02-04-2022
كفالي، لويس جان، (2008). حرب اللغات والسياسات اللغوية، ترجمة: حسن حمزة، ط1، المنظمة العربية للترجمة: بيروت.
ماتلار، أرمان وميشال (2005). ترجمة - د. نصر الدين العياظي - د. الصادق رابح ، تاريخ نظريات الاتصال ،ط 3 ، المنظمة العربية للترجمة : بيروت .
محمود، نزهت (2008). بحث في طبيعة العلاقة بين الخطاب الدعائي والخطاب السياسي ، مجلة الباحث الإعلامي ، العدد الرابع، مؤسسة المدى للإعلام والثقافة والفنون: العراق.
هادف، بوزيد ساسي (1945). الازدواجية اللغوية في الجزائر المستقلة دراسة سوسيولوجيا لسانية الجزائر.كلية الاداب واللغات: الجزائر.
Copyright (c) 2022 Hunar M. Hussein, Hasan Çiftçi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).