Level of Ambition and its Relation to the Professional Compatibility of Faculty Members at Private Cihan University-Erbil
Abstract
The current study aims to identify the level of ambition (high - low) of faculty members at the university. Also, to identify the nature of the correlation between levels of ambition (high - low) and the professional compatibility of faculty members at the university. To achieve its objectives, the research was based on a measure of the level of ambition and professional compatibility by following the descriptive approach. The samples of the study were fifty-one faculty members randomly chosen from Cihan University-Erbil. SPSS software program was utilized to process the data. The result shows the majority of university lecturers has high ambition, also there is no correlation between ambition and professional compatibility.
Downloads
References
المشيخي، غالب محمد. (٢٠٠٩). قلق المستقبل وعلاقته بكل من فاعلية الذات ومستوى الطموح لدى عينة عن طلاب جامعة الطائف. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ام القرى. ص ٩٢.
بشير معمرية, (٢٠٠٧), القياس النفسي, الجزائر, دار الحبر.ص ١٦٧.
بن عبدالله, بثينة. (٢٠١٦). مستوى الطموح وعلاقته بالتوافق المهني. جامعة محمد خيضر-بسكرة-.ص ١٠-٤٧
جمعة أولاد حيمودة، الاتجاه نحو المهنة وعلاقته بالتوافق المهني لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني, رسالة ماجستيرغير منشورة, جامعة ورقلة, ٢٠٠٥م. ص ٧٩-٨٠.
راجح, احمد, (١٩٨٧): أصول علم النفس,ط ٩ , المكتب المصري الحديث, القاهرة.ص ١٢٤.
زروقي صباح, (٢٠١٥). المناخ التنظيمي وعلاقته بالتوافق المهني لدى عمال شركة توزيع الكهرباء والغاز ورقلة حضري. جامعة قاصدي مرباح – ورقلة - . ص ٢٨.
سليماني منى, (٢٠١٧). مستوى الطموح وعلاقته بالابداع الاداري لدى العمال الإداريين. جامعة زيان عاشور الجلفة.ص ٩.
شريفة بن غذفة، (٢٠١٤). اتخاذ القرار وعلاقته بأساليب التفكير و مستوى الطموح لدى الموظفين بالمؤسسات العمومية رسالة دكتوراه العلوم، جامعة سطيف ٢، الجزائر. ص ٣٦٧.
طه, فرج عبدالقادر. (٢٠٠١).علم النفس الصناعي والتنظيمي ط ٩. القاهرة: دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع. ص ٩٨.
فحجان, سامي خليل. (٢٠١٠). التوافق المهني والمسؤولية الاجتماعية, وعلاتها بمرونة الأنا لدى معلمي التربية الخاصة. رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة الاسلامية, غزة. ص ٦٦.
كاميليا عبدالفتاح,(١٩٩٠),دراسات سيكولوجية في مستوى الطموح والشخصية,القاهرة, دار النهضة. ص ٣-٨.
كامل محمد محمد عويضة, (١٩٩٥), علم النفس الصناعي, بيروت, دار الكتب العلمية. ص ١٦٥.
معوض, محمد وعبدالعظيم عبدالفتاح.(٢٠٠٥).مقياس مستوى الطموح. مكتبة الانجلو المصرية, القاهرة. ص ٨.
محمد النوبي, محمد علي. (٢٠١٠). التنشئة الاسرية و طموح الابناء العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة. (ط ١): دار الصفا للنشر والتوزيع. الاردن. ص ٧٠.
محمد، الرواحية. (٢٠١٦). التوافق المهني وعلاقته بالفاعلية الذاتية المدركة لدى عينة من الموظفين في المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية. جامعة نزوى.
مكناسي محمد, (٢٠٠٧), التوافق المهني وعلاقته بضغوط العمل لدى موظفي المؤسسات العقابية, رسالة ماجستير, جامعة منتوري, قسنطينة. ص ٤١.
يوسف عبد الأمير طباجة, (٢٠٠٧), منهجية البحث تقنيات ومناهج, بيروت, دار المجد للنشر. ص ٣١٩.
Copyright (c) 2021 Dashne A. Saeed, Sinaa A. Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).