The Role of Public Relations in Marketing Management
A Descriptive Study
Abstract
The topic of public relations has received the attention of researchers, management and marketing scholars, in order to keep pace with the rapid developments in the business framework, which is one of the distinguishing features of departments in the new millennium to achieve their marketing objectives. The research problem is crystallized in the lack of knowledge of corporate management about the role of public relations in public communication, drawing a positive image of the company, and achieving successful marketing objectives. The research aims to raise the attention of corporate management on how it is possible to activate mass communication to achieve a successful marketing process, and the researchers sought to include the current research within a theoretical framework as well as descriptive analysis. The researchers reached a set of recommendations, the most prominent of which is the expansion and deepening of reliance on public relations by the company's management, which effectively contributes to the company obtaining its marketing objectives, as well as that the effect of public relations in the marketing management is a direct effect because the marketing management is a pattern influenced by the management of the public relations system.
Downloads
References
التركي، خالد.(2002 علم الأرض، ط، دار الكتاب الجامعي. الرياض. السعودية)
ريس، الريس ولورا، ترجمة هالة سنو.(2009) انهيار الاعلان وارتقاء العلاقات العامة، ط1، دار العلم للملايين، بيروت.
الديوجي،أبو سعيد.(2000) المفهوم الحديث لادارة التسويق، ط1، دار شفابدران، عمان.
طالب، احمد هادي.(بلا سنة نشر)، بحوث التسويق ونظم المعلومات التسويقية، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بابل.
الحلبي، حسن.(1980)، مبادئ في العلاقات العامة، ط1، منشورات عويدات، بيروت.
عبدالسميع، د.غريب.(2006)، الاتصال والعلاقات العامة في المجتمع المعاصر، ط1، مؤسسة شباب الجامعة،مصر.
الصحن، د. محمد فريد.(1995)، قراءات في إدارة التسويق، الدار الجامعية، الإسكندرية.
كافي، د.مصطفى يوسف.(2015)، العلاقات العامة، ط1، دار الحامد، عمان.
هرمان، دافيد، ترجمة محمد كردي.(2010)، الأساليب الحديثة في التسويق والعلاقات العامة، ط1، جدار شعاع، سورية.
عبدالحميد، الدكتور طلعت أسعد.(2014)، ملخص لمقرر إدارة التسويق لمرجع التسويق الفعال ، ط1، جامعة الامام سعود، بلا دار نشر، السعودية.
الحاج، طارق.(1997)، التسويق من المنتج إلى المستهلك، ط1، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان.
الحسن، عيسى محمود.(2010)، الترويج التجاري للسلع والخدمات، ط1، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان.
المزاهرة، منال هلال.(2016)، ادارة العلاقات العامة وتنظيمها، ط1، دار المسيرة، عمان، الاردن.
البرواري، نزار عبد المجيد.(2004) استراتيجية التسويق، ط1. دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
العبدلي، د. عبيد بن سعد.(2013)،"مفاهيم عامة حول التسويق"، http://dralabdali.com/marketing-vs-public-relations.
الصحن، د. محمد فريد.(1995)، "العلاقات العامة والتسويق"، https://azziomar.files.wordpress.com/2009/04/chapitre-initiale.doc.
Jacque, Bille. (1988) Mesurer l'efficacité de la publicité،edition d’organisation ،paris.
Copyright (c) 2021 Hardawan M. Kakashekh, Hoshyar M. Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License [CC BY-NC-ND 4.0] that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).